Nieuws

Rotterdamse importcontainers real time volgen met Boxinsider

06-11-2019

Met de door het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) ontwikkelde tracking- en tracing-app Boxinsider krijgen verladers en expeditiebedrijven real time statusinformatie over de containers die ze via de Rotterdamse haven importeren. Launching Customer ABC Logistics werkt al een half jaar steeds intensiever met deze digitale tool.

ABC Logistics biedt logistieke dienstverlening rondom versproducten: groente en fruit. Voor klanten in binnen- en buitenland verzorgt het bedrijf het hele traject van het ophalen van producten bij de teler tot en met het verzendklaar maken en het transport. Jaarlijks laat ABC Logistics zo’n 3.000 importcontainers ophalen uit de verschillende havens. Rotterdam betreft veruit het grootste gedeelte. Dat worden er volgens accountmanager Remco Verwaal in de toekomst nog meer: “We gaan uitbreiden en meer reefers importeren. Dit betekent dat we het drukker krijgen. Tegelijkertijd leidt de veranderende wet- en regelgeving rond groente en fruit tot extra taken. Overal waar we tijdswinst kunnen behalen, doen we dat.”

Eén platform
Om importcontainers te kunnen volgen en planningen te maken, moest Verwaal in het verleden informatie ophalen uit verschillende bronnen. “Constant naar de websites van terminals en Portbase kijken is tijdrovend en niet fijn. Onze grootste wens was dan ook één platform te hebben met de statusinformatie van onze importcontainers. We zijn in mei met Boxinsider gaan werken en maken er steeds intensiever gebruik van.”

Terminals aangesloten
Boxinsider bundelt data van terminals en vervoerders. Een groot deel van de Rotterdamse terminals stellen hun data beschikbaar. Dit maakt het voor Verwaal eenvoudiger om de verwachte en werkelijke aankomst- en vertrektijden van schepen te achterhalen en de importcontainers te volgen vanaf het zeeschip tot het verlaten van de terminal. “In de reefers die wij op de Maasvlakte, Waalhaven en de Uniport laten ophalen, zitten versproducten. De klanten van de Best Fresh willen deze zo snel mogelijk hebben. Er zit vaak veel druk op onze transporten. We willen onze klanten in ieder geval een realistische inschatting kunnen geven wanneer ze hun container ontvangen. Dat kostte vroeger ontzettend veel tijd.”

Betrouwbare ETA/ETD
Boxinsider gebruikt de ETA en ETD van schepen zoals de terminals die doorgeven. Die zijn het meest betrouwbaar, zegt Erik van de Kamp, Product Lead Digital Business Solutions bij het Havenbedrijf. Voor de ATA en ATD wordt onder meer data van terminals, de havenmeester en uit openbare bronnen gebruikt. Gebruikers krijgen in Boxinsider zowel een overzicht per container als een overzicht van de schepen waarop de containers staan. Verwaal: “Als ik verder vooruit ga plannen, track ik alleen de schepen en niet elke losse container. Dat gaat het snelst. Als ik meer wil weten, klik ik door om te zien welke containers aan boord van het schip staan.” Van de Kamp: “We hebben geleerd dat gebruikers, naarmate het schip dichter bij de haven komt, meer op containerniveau willen kijken.”

Pushberichten
Van de Kamp stuurt bij het Havenbedrijf het team aan dat Boxinsider agile, in overleg met gebruikers ontwikkelt. Verwaal ziet de tool steeds gebruiksvriendelijker worden. “Tegenwoordig kunnen wij zelf onze containers uploaden. Dat hoeft het Boxinsider-team niet meer voor ons te doen, wat tijd bespaart.” Automatische pushberichten maken Boxinsider nog gebruiksvriendelijker Notificaties over onder meer afwijkingen en vertragingen worden proactief naar de gebruiker gestuurd. “Voor ons is dit goud”, aldus Verwaal. “We kunnen zelf instellen dat we per e-mail op de hoogte willen worden gehouden over afwijkingen van de ETA. Het is zeer comfortabel om niet steeds in Boxinsider te hoeven kijken of de schepen tijdig aankomen. Het sturen van pushberichten is ook eigentijds. Hierdoor kunnen we onze klanten snel informeren over de status van hun containers. Inmiddels ontvangen we een gate-out notificatie. We krijgen dan een bericht op het moment dat de container de terminal verlaat.”

Testfase
ABC Logistics was voor het Havenbedrijf de juiste partner om Boxinsider te testen. Van de Kamp: “Ze zitten dicht bij de haven en halen containers op met vrachtwagens. Dat is minder complex dan barge- en spoorvervoer.” Verwaal: “Toen wij de naam Boxinsider hoorden vallen, was onze belangstelling meteen gewekt. We zijn gebaat bij snelle, betrouwbare informatie. In sommige weken doen we meer dan 100 containers. Er zijn wel dagen dat we tussen 40 en 50 containers verwerken. Het is vrijwel onmogelijk om permanent van elke container de juiste informatie te hebben. Elke tool die ons helpt de service aan de klant te verhogen is welkom.”

Verdere ontwikkeling
Het Havenbedrijf gaat Boxinsider als track en trace-systeem steeds completer maken. Van de Kamp: “Idealiter zullen gebruikers hun containers van begin tot einde kunnen volgen met alle informatie die erbij hoort. Bij de containerketen zijn tientallen partijen betroken. De uitdaging is om alle betrokkenen ertoe te brengen hun data op een goed geautoriseerde wijze vrij te geven. Gelukkig is in Portbase al veel beschikbaar.” Op termijn zal men met Boxinsider naast import- ook exportcontainers kunnen volgen. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om referenties toe te voegen, bijvoorbeeld over vervoerders waarmee ze samenwerken. Er komen nog meer statusmeldingen bij. Ook de eerste empty depots en diverse inlandterminals gaan hun data delen. Van de Kamp: “Hiermee hebben we een goede basis om met Boxinsider ook containers per spoor en barge te tracen, wat de transparantie in de keten verhoogt.” Verwaal: “Het allermooist zou zijn als losplanningen van terminals gedeeld worden. Als ik weet dat een schip op woensdagavond wordt gelost, kan ik inplannen dat de container op donderdag wordt opgehaald.”

Vooruitwerken
Verwaal kan dankzij Boxinsider veel meer vooruitwerken en minder ad hoc. “Ik heb een totaalbeeld van de containers die we verwachten, inclusief ETA, ETD, discharge en gate-out. Dit helpt mij enorm bij het opstellen van planningen voor klanten en keurmeesters. Ik kan hen constant op de hoogte houden en gericht actie ondernemen. Als ik zie dat een container van boord is, kan ik een vervoerder bellen om hem op te halen. Zie ik dat een container van de terminal is, dan kan ik een keuring inplannen. Een hele verandering ten opzichte van de oude situatie, die niet effectief genoeg was. Echt fijn, deze tool. Het voelt bijna alsof we hem zelf ontwikkeld hebben.”