Het is een race tegen de klok die elke dag terugkeert, vijf dagen in de week. Binnenkomende producten in de loods van ABC Logistics in Poeldijk moeten als de wiedeweerga worden bewerkt, opgeslagen, verpakt of meteen als verkooporder weer de deur uit. De loodsplanning is de cruciale factor in het hele proces. Een deel van de planning is bekend, het merendeel is een verrassing. Packhouse manager Gerrit Vermeer: ‘De spanning zit in de tijd die je voor een order krijgt. Wanneer komt het binnen en wanneer moet het klaar zijn?’
Het lijkt een goed gecoördineerd proces op de werkvloer van ABC Logistics. Heftrucks en pompwagens rijden rondjes over de werkvloer, producten wisselen van plek. Bij een van de overheaddeuren komt net een vrachtwagen aan met een volle lading. Maar schijn bedriegt. Wat er elke dag in de loods gebeurt, is de hogeschool voor logistiek. Binnenkomende vrachten moeten een plekje krijgen in de loods, producten worden uitgezocht, gestickerd, ingepakt of omgepakt, orders worden samengesteld. En bij elke handeling is het codewoord ‘snel’. Gerrit: ‘Het gaat om tientallen orders van klanten, tegelijkertijd. Vaak ben ik zelf met zeven, acht orders bezig.’
Als packhouse manager is hij degene die het complete proces in de loods in goede banen moet leiden: de kwaliteit in de gaten houden, de efficiency optimaliseren, medewerkers inroosteren. Dat betekent overigens niet dat Gerrit overal bij betrokken moet zijn: per groep medewerkers is er een voorman die de leiding heeft. ‘Het belangrijkste bij ABC Logistics is: kwaliteit leveren, dan alles op tijd af hebben en dan pas rendement. Eerst goed, dan snel.’
De loods van ABC Logistics op ABC Westland is verdeeld in een aantal afdelingen: producten voor BioWorld, Yex, Valstar en een aantal kleinere klanten. Medewerkers hebben er hun eigen afdeling. Elke dag zijn er 10 eigen medewerkers in touw, aangevuld met 20 uitzendkrachten. Dat aantal kan snel worden aangevuld als het nodig is. Gerrit: ‘Je weet namelijk nooit wat er vandaag weer aankomt. Dat is deels van tevoren bekend via inkooporders. Maar pas in de loop van de dag weet je precies wat er te doen is. Veertig procent is bekend, de rest niet. Er zit wel een lijn in. Deels door het seizoen en deels door contractklanten. Ik kan daardoor redelijk inschatten wat er nodig is aan mensen.’
Stickers op binnenkomende goederen maken duidelijk wat ermee moet gebeuren: wat voor doos, welke bewerking heeft het product nodig, wat voor barcode moet erop komen. Elke supermarkt stelt weer andere eisen. Ook in bestellingen is er weinig eenheid te bespeuren: het kan om 1 collo (verpakking) gaan, maar ook om een volle container.
Ook het uitzoeken van producten valt onder het werk. ‘Uitzoekwerk is niet te plannen. Op maandagmiddag hoor je bijvoorbeeld dat er straks een container appels binnenkomt die moet worden uitgezocht. En het moet woensdagmorgen klaar zijn. Maar wil de klant alles eruit hebben? Of mag een klein butsje wel? Het percentage toleranties van de klant bepaalt wat er moet gebeuren. Gaat het om een container met gember uit Peru, dan kun je die eventueel nog met een mesje bijsnijden. Producten die niet bederfelijk zijn, zijn eventueel nog als klasse II te verkopen. Voor sla is dat geen optie: dat blijft een slecht product. Die stuur je terug als je die hebt ingekocht.’
Per product zijn weer andere handelingen vereist, per supermarkt andere verpakkingen. Dat maakt het werk in de loods zo onvoorspelbaar, vertelt Gerrit. Een voordeel is dat ABC Logistics deels met eigen transport werkt. ‘Dat probeer je dan een beetje te sturen: kan het misschien een uurtje later worden opgehaald? Maar als die order mee moet op de boot naar Engeland, is dat geen optie. Die gaat op tijd weg. Je moet dus keuzes maken.’
Keuzes maken. En dat vijf dagen in de week…